top of page

ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1 - Definities

1.1. Opdrachtnemer: Mes & Lepel Catering B.V. gevestigd te Sluispolderweg 11a-21 (1505 HJ) in Zaandam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 92933580.
1.2. Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met het Opdrachtnemer voor de levering van diensten.
1.3. Diensten: Alle door Opdrachtnemer geleverde producten en diensten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de levering van eten, drinken, en gerelateerde diensten zoals bediening en verhuur van materialen.
1.4. Overeenkomst: De overeenkomst tussen het Opdrachtnemer en de Opdrachtgever met betrekking tot de levering van diensten.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten door Opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen tussen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever.

2.3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

2.4. Indien Partijen eerder een overeenkomst sloten waarbij de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden is bedongen, dan zijn deze algemene voorwaarden tevens van toepassing op alle toekomstige overeenkomsten, zonder dat een nadere verwijzing noodzakelijk is.

Artikel 3 – Offertes en overeenkomsten

3.1. Alle offertes van de Opdrachtnemer zijn vrijblijvend en geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders aangegeven.
3.2. Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door de Opdrachtgever ondertekende offerte of overeenkomst door de Opdrachtnemer is ontvangen en geaccepteerd.
3.3. Indien de Opdrachtgever wijzigingen wenst aan te brengen in de overeenkomst na ondertekening, kunnen deze alleen worden doorgevoerd na schriftelijke instemming van de Opdrachtnemer.

3.4.  Alle prijzen die Opdrachtnemer hanteert zijn in euro’s, worden vermeerderd met BTW en zijn exclusief eventuele overige kosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.

3.5. Indien partijen voor een dienstverlening door Opdrachtnemer een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen en ingehuurde uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.

Artikel 4 – Uitvoering van diensten

4.1. Opdrachtnemer zal de diensten naar beste inzicht en vermogen uitvoeren overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.
4.2. Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.

Artikel 5 – Vergoeding en betaling

5.1. De vergoeding voor de diensten wordt berekend op basis van het tarief zoals vermeld in de offerte of overeenkomst, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
5.2. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever voorafgaand factureren, tenzij anders is overeengekomen, eventuele naheffingen worden naderhand gefactureerd.
5.3. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder aftrek, korting of verrekening, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

5.4. Bij niet-tijdige betaling is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is hij wettelijke rente verschuldigd. Alle (buiten)gerechtelijke kosten die het Opdrachtnemer moet maken om betaling af te dwingen, komen voor rekening van de Opdrachtgever.

5.5. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om een te leveren prestatie afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten.

5.6. Reclames over de factuur moeten binnen 8 dagen na declaratiedatum schriftelijk bij Opdrachtnemer worden ingediend. Na deze termijn worden reclames niet meer in behandeling genomen. Een eventuele reclame van Opdrachtgever ontslaat deze niet van zijn betalingsverplichting ten opzichte van Opdrachtnemer. 

Artikel 6 - Gevolgen niet tijdig betalen

6.1.  Betaalt Opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Opdrachtnemer gerechtigd de wettelijke rente van (thans) 12% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat Opdrachtgever in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

6.2.  Wanneer Opdrachtgever in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Opdrachtnemer. 

6.3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 

6.4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Opdrachtnemer zijn verplichtingen opschorten totdat de Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. 

6.5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van de Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. 

Artikel 7 – Vertrouwelijkheid en privacy

7.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.
7.2. De Opdrachtnemer zal de persoonsgegevens van de Opdrachtgever verwerken in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Artikel 8 - Garantie 

8.1. Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor de Opdrachtnemer enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

8.2. Het risico van verlies of beschadiging van de goederen gaat over op de Opdrachtgever op het moment van levering.

Artikel 9 - Informatieverstrekking door de Opdrachtgever

9.1. De Opdrachtgever stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan Opdrachtnemer. Tevens staat de Opdrachtgever in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens, bescheiden en gerei, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. 

9.2. Indien en voor zover de Opdrachtgever dit verzoekt, retourneert Opdrachtnemer de betreffende bescheiden. 

9.3. Stelt de Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Opdrachtnemer redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens, bescheiden of gerei beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Opdrachtgever.

Artikel 10 – Klachten

10.1. De Opdrachtgever dient een door Opdrachtnemer en/ of de ingehuurde verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

10.2. Beantwoordt een verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 7 dagen na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen. 

10.3. De Opdrachtgever geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Opdrachtnemer in staat is hierop adequaat te reageren. 

10.4. De Opdrachtgever dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.

10.5. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Opdrachtnemer gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan is overeengekomen.

Artikel 11 – Ingebrekestelling

11.1. De Opdrachtgever dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Opdrachtnemer.

11.2. Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever dat een ingebrekestelling Opdrachtnemer ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt. 

Artikel 12 – Aansprakelijkheid

12.1. De Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor directe schade die het gevolg is van opzet of grove nalatigheid bij de uitvoering van de diensten.
12.2. De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eigen risico. Indien om welke reden dan ook geen uitkering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de door de Opdrachtgever betaalde vergoeding voor de diensten waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
12.3. De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

1.2.4. De Opdrachtnemer houdt rekening met eventuele dieetwensen of dieetrestricties en neemt deze met zorg mee in de bereiding van de diensten, echter is de Opdrachtnemer nimmer aansprakelijk bij calamiteiten omtrent allergieën of intoleranties van de uiteindelijke consument. 

Artikel 13 – Vervaltermijn

13.1. Elk recht van de Opdrachtgever op schadevergoeding van Opdrachtnemer vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 14 – Overmacht

14.1. De Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht.
14.2. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid waardoor de nakoming van verplichtingen jegens de Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd, zoals bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) overheidsmaatregelen, pandemieën, natuurrampen, brand, werkstakingen en technische storingen.

Artikel 15 – Annulering

15.1. Opdrachtgever kan de overeenkomst schriftelijk beëindigen met inachtneming van een annuleringstermijn tot 21 dagen voor aanvang van het evenement.

Bij een annulering tussen 21 en 14 dagen voor het evenement is de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer verplicht om 25% van het totaalbedrag te vergoeden.

Bij een annulering tussen 14 en 7 dagen voor het evenement is de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer verplicht om 50% van het totaalbedrag op de offerte of overeenkomst te vergoeden.

Bij een annulering binnen 7 dagen voor het evenement is de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer verplicht om 100% van het totaalbedrag op de offerte of overeenkomst te vergoeden.

15.2. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst zonder opzegtermijn te beëindigen indien de Opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, surseance van betaling aanvraagt, of anderszins het vrije beheer over zijn vermogen verliest.

Artikel 16 – Toepasselijk recht en geschillen

16.1. Op alle overeenkomsten tussen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
16.2. Geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met de overeenkomst zullen in eerste instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van de Opdrachtnemer.

Artikel 17 – Slotbepalingen

17.1. Wijzigingen van en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
17.2. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. De nietige of vernietigde bepaling zal worden vervangen door een bepaling die het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.

Artikel 18 – Datum van opstellen

18.1. Deze algemene voorwaarden zijn opgesteld op 14 augustus 2024.

bottom of page